Vad är det för dag?

Idag var ingen vanlig dag, för i dag var Paulas födelsedag, hurra hurra hurra! :D Det har vi firat såklart. Såhär beskriver hon själv sin dag: Vaknade och fattade inte var sjutton alla tagit vägen! Kl var ju bara halv åtta... Blev snart påminns om att jag fyllde 21 då tjejerna kom insjungandes och överlämnade den första ledtråden till den skattjakt de förberett. Efter lite kodande, pusslande, korsordande och letande hittade jag skatten i form av en vattenflaskhållare i min favvofärg, röd, och löfte om bio besök på kvällen. Sedan var det dags för en stadig frukost eftersom vi inte bara hade festligheter framför oss. Vi skulle besöka the Killing Fields utanför huvudstaden. Väl framme blev vi utrustade med en audio guide som ledde oss runt på området. Det finns nog ingen som kan besöka denna avrättningsplats från Khmer Rouge tiden och lämna platsen oberörd. Vi fick höra historier från överlevare, se tänder och ben sticka fram från massgravarna och besöka stupan där 9000 dödskallar finns till minne av det som hänt. Det var svårt att ta in hur otroligt grymma människor kan vara. Jag och Ylva besökte också tortyrfängelset Tuol Sleng på eftermiddagen och det slog mig ännu mer hur sjukt allt var. Människorna hölls fångade i en gammal skolbyggnad, torterades i klätterställningen, levde i celler inmurade i rummen, vandrade genom dörrar utslagna i väggarna och tog skriftliga order från de svarta tavlor som fortfarande hängde på väggarna. Khmer Rouge var en fruktansvärd organisation.  Efter dessa jobbiga besök var det dags att muntra upp oss lite med det utlovade bio besöket. Vi kunde välja mellan en film om Khmer Rouge eller Mission impossible ghost protocol. Vi körde med all rätt på det lättsmälta alternativet, som visade sig handla om en galen svensk fysikprofessor som ville starta kärnvapen krig. Mycket spännande. Popcorn och cola var inte fel heller.  Middagen blev pizza (klarar inte mer nudlar) och vi jobbade hårt på att förklara för den söta Kambodjanen att Ylva inte åt kött, döda djur eller bacon... Han fattade tillslut och vi var alla nöjda med maten och för att inte tala om efterrätten som jag och Lisa lyxade till med!!  Det var nog den födelsedag jag firat som innehöll mest kontraster och det var en väldigt bra dag. 

Kommentarer
Postat av: Mamma S

GRATTIS PAULA!

2012-01-21 @ 20:09:35
Postat av: Britta

Grattis i efterskott Paula!!! Som du vet flyttade jag i torsdags och efter det så lever jag nu i ett kaos av kartonger och påsar. Men jag känner redan att det här kommer bli bra :) Det låter verkligen som en intressant födelsedag! men jag tror ni gjorde helt rätt i att avsluta med den lätt smälta filmen:) kram på dig och hälsa de andra!

2012-01-22 @ 09:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0